* Self identita má nejblíže k„pravému Já“, je to vědomá interakce se–
beobrazů a rolových obrazů, která se ve formě cílů, hodnot a pře–
svědčení vědomě ukazuje světu (Erikson, 1968).
* Sociální identita jedince je dána členstvím ve skupinách nebo iden–
tifikací s ideály skupin (Schwarz, 2001). S pojmem identita bývá
často zaměňován nebo je s ním z velké části shodný pojem „vlastní
Já“ (Selbst). V ontologickém smyslu se tím rozumí podstata jedin–
ce, jádro systému osobnosti. Ve funkčním smyslu je nositelem jed–
nání, aktér nebo „agens“ (Bandura, 1977). Ve fenomenologickém
smyslu znamená vnímání a znalost sebe sama, sebepoznání. V tom–
to specifickém smyslu mluvíme převážně o sebekoncepci. Většinou
jsou rozlišovány dvě hlavní komponenty sebekoncepce. Afektivní,
která označuje pocit vlastní hodnoty a sebedůvěru, a kognitivní, kte–
rá zahrnuje znalost a vnímání sebe sama.
Schéma vlastního Já a teorie o sobě jsou rozsáhlé a hluboko zasahují–
cí popisy vlastního Já, přičemž zejména teorie o sobě zahrnuje i vysvět–
lení vlastního vývoje a chápání sebe sama a svého postavení ve světě.
Pojem identita zavedl Erikson na konci 60. let, ale pojem Já ­ „vlastní
Já“ ­ pochází již od Jamese (nar. 1842). Ten rozlišoval mezi Já („I“,
„Ich“) ­ poznávajícím, a „mě“ („mich“, „me“) ­ poznávaným. Poznáva–
jící „Já“ má úkol, ale zároveň i kognitivní potřebu získat jasný obraz
předmětu svého poznávání, „mě“. Jemněji jednotlivé komponenty Já roz–
členil Mead.
Hetherington a Parke člení identitu na čtyři základní dimenze, které
musí jedinec postupem ontogenetického vývoje pochopit a integrovat do
svého sebepojetí:
1. Lidskou identitu, která vyplývá z vědomí specifických možností myš–
lení lidského druhu. 
2. Sexuální identitu, která znamená uvědomění si své pohlavní odlišnosti
a příslušnosti.
3. Individuální identitu, vyplývající z vědomí jedinečnosti vlastní osoby.
4. Kontinuum identity, což je vědomí toho, že jsem stále tímtéž člověkem
proměňujícím se v čase (Hetherington, Parke, 1979).
Většinou se na téma identita hovoří až ve vztahu k dospívání, ale je vše–
obecně akceptováno, že její základy se tvoří již v raném dětství, kdy se kro–
mě identity samé formují také přístupy ke krizím identity. 
22
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>